Siirry sisältöön

Kesällä Varhan palveluissa poikkeavia aukioloaikoja – samalla useat palvelut laajenevat

Julkaistu

Fysioterapeuttien suoravastaanotoilta saa nopeasti apua tuki- ja liikuntaelinvaivoihin. Ikääntyneiden palveluissa etähoivapalvelut laajenevat. Kotona asuville ikääntyneille suunnattu niin sanottu kuntouttava arviointijakso yleistyy Varhan alueella.

Kesäaika vaikuttaa Varhan palveluihin ja toimipisteiden aukioloaikoihin

Kesällä osa Varhan toimipisteistä on kokonaan suljettuina tietyn aikaa, osa toimii supistetuin aikatauluin ja jotkut toimipisteet sekä palvelut ovat avoinna normaalisti koko kesän ajan. Joissakin palveluissa keskitytään kriittisimpiin toimintoihin.

Toimipisteiden kesän poikkeavat aukioloajat löydät varha.fi-sivuilta varha.fi/asiointikanavat. Valitse kunta ja asiointikanavan tyypiksi ”Toimipiste”. ”Hakusana”-kenttään kirjoitetaan toimipisteen nimi tai osa nimestä.

Lue lisää: Kesäaika vaikuttaa Varhan palveluihin ja toimipisteisiin | Varha

Fysioterapeuttien suoravastaanotoilta nopea apu tuki- ja liikuntaelinvaivoihin

Varhan alueella on hyviä kokemuksia fysioterapeuttien suoravastaanotoista. Hyötynä on esimerkiksi nopeus, sillä tuki- ja liikuntaelinoireissa vastaanotolle pääsee muutamassa päivässä, kun lääkärin vastaanotolle voi joutua jonottamaan pidempään.

Tuki- ja liikuntaelinoireiset ohjataan ensisijaisesti fysioterapeutin suoravastaanotolle tietyin yhdessä sovituin kriteerein. Vastaanotoille ohjataan pääsääntöisesti 16–75-vuotiaita, joilla on akuutti alle kolme kuukautta kestänyt tuki- ja liikuntaelinvaiva.

– Fysioterapeutin suoravastaanottokäyntiin varataan aikaa tunti. Sen aikana ehditään käydä läpi mm. lääkkeettömiä keinoja lievittää kipuja ja ohjeita vaivan omatoimiseen kuntouttamiseen. Fysioterapeutti voi tarvittaessa myös kirjoittaa enimmillään viisi päivää sairauslomaa, toimintakykyä tukevien palvelujen päällikkö Marja Alila kertoo.

Yleensä suoravastaanottoon kuuluu myös toinen käynti, joka voi olla esimerkiksi kontrollisoitto.

  • Suoravastaanotolle ohjaudutaan ottamalla yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Osalla alueista on suora numero tuki- ja liikuntaelinoireisten hoidon tarpeen arviointiin, jolloin arvion tekee fysioterapeutti
  • Fysioterapeutin suoravastaanoton asiakkaalla on yleisimmin selkä-, niska-, olkapää-, polvi- ja lonkkakipuja, myös erilaiset lihas- ja jännekivut arvioidaan fysioterapiassa
  • Vastaanotolle pääsee 1–3 arkipäivässä.

Lue lisää Fysioterapeuttien suoravastaanotoilta nopea apu tuki- ja liikuntaelinvaivoihin | Varha

Omaolon Muu yhteydenotto käyttöön Asiakasohjaus Soihdussa

Asiakasohjaus Soihdussa on käytössä sähköinen Omaolon Muu yhteydenotto. Omaolon kautta asiakkaat voivat lähettää viestejä Asiakasohjaus Soihdun ammattilaisille esimerkiksi asumiseen, raha-asioihin tai arjessa selviytymiseen liittyvissä kiireettömissä asioissa. Ammattilainen vastaa viestiisi tai ohjaa eteenpäin palveluihin 1–7 vuorokauden kuluessa yhteydenotosta.

Asiakasohjaus Soihdulle voi lähettää viestin omaolo.fi -palvelussa seuraavissa aiheissa:

– Tarjoamme näin sähköisen ja helpon tavan asioida ammattilaistemme kanssa sekä mahdollisuuden saada palvelua asiakkaan tarpeen mukaan, asiakasohjauspäällikkö Johanna Lehtola kertoo.

Lue lisää: Omaolon Muu yhteydenotto käyttöön Asiakasohjaus Soihdussa | Varha

Varha haastaa viettämään yhteistä älytöntä perheaikaa

Pienten lasten vanhemmat elävät keskellä kiireisintä arkeaan ja lapset kaipaavat aikaa vanhemmiltaan. Pienistä yhdessäolon hetkistä muodostuvat isoimmat muistot! Varhan perhekeskuspalvelut haluaakin haastaa ihmisiä viettämään aikaa yhdessä ja keräämään perheaikahaastepassin täyteen älytöntä tekemistä.

– Mitä jos ruutuajan sijaan aikaa vietettäisiinkin yhdessä erilaisia arkisia juttuja tehden, Salon ja Someron alueen perhekeskuspäällikkö Pirjo Parviainen ehdottaa.

Syntyi idea älyttömästä perheajasta ilman puhelimia tai muita laitteita.

– Haasteen tueksi henkilökuntamme jakaa perheaikahaastepasseja, joihin on listattu erilaisia tekemisen vaihtoehtoja. Myös omia ideoita perheajan viettämiseen voi keksiä loputtomasti, hän jatkaa.

Yhteistyössä mukana myös Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Kerää passi täyteen älytöntä perheaikaa. Haasta myös naapuri tai kaveriperhe mukaan.

Esimerkkejä:

  • pikkuautoille tai ”nappiksille” autorata hiekkalaatikossa
  • piilosleikki
  • eväsretki omalle pihalle tai ihan kodin lähelle (eväänä riittää keksi ja/tai trippimehu)
  • majan rakentamien sisätiloissa
  • kepparirata pihalle
  • aamupalan suunnittelu ja valmistaminen
  • katuliiduilla piirtäminen
  • esityksiä (laulu, soitto, tarinat, vitsit, nukketeatteri…) toisille

Lue lisää: Varha haastaa viettämään yhteistä älytöntä perheaikaa | Varha

Ikääntyneiden kuntouttava arviointijakso yleistyy

Kotona asuville ikääntyneille suunnattu niin sanottu kuntouttava arviointijakso yleistyy Varhan alueella. Kuntouttava arviointijakso on hyvinvointialueen palvelu, jossa tarjotaan ikääntyneelle henkilölle kuntoutusta samalla kun arvioidaan, mitkä palvelut olisivat hänelle hyödyllisiä jatkossa.

Tarkoituksena on saada kokonaiskuva siitä, miten ikääntynyt suoriutuu arjestaan sekä arvioida hänen toimintakykyään. Kuntoutusjakson tavoitteena on, että ikääntynyt voi jatkaa asumista kotona ja selviytyy arjestaan.

Kuntouttava arviointijakso voidaan toteuttaa joko asiakkaan kotona tai erillisessä siihen tarkoitetussa yksikössä. Kuntouttavan arviointijakson toteuttaa Varhan moniammatillinen tiimi.

Kuntouttava arviointijakso on aina määräaikainen ja kestää siis tietyn ajan. Jakson pituus riippuu ikääntyneen tilanteesta ja tarpeista.

Asiakas ei voi itse suoraan ilmoittautua kuntouttavalle arviointijaksolle, vaan hänet voidaan ohjata kuntouttavalle arviointijaksolle palveluohjauksen päätöksellä esimerkiksi, jos hän kotiutuu sairaalasta tai hänen toimintakykynsä heikentyy ja kotona selviytyminen vaarantuu.

Sellaisten ikääntyneiden, jotka eivät vielä saa Varhan ikääntyneiden palveluita, tulee ensin ottaa yhteyttä Varsinais-Suomen ikääntyneiden keskitettyyn asiakasohjaukseen.

Asiakasohjauspuhelin palvelee arkisin:

  • suomeksi p. 02 262 6164 (klo 9-15)
  • ruotsiksi p. 02 262 6174 (klo 9-12)

Etähoiva täydentää Varhan kotihoidon palveluita

Kotihoidon etähoivapalvelu laajenee vaiheittain koko Varsinais-Suomessa. Etähoivalla tarkoitetaan kotihoidon palvelua, jossa hoitaja ottaa kuva- ja ääniyhteyden asiakkaan kotiin toimitettuun tablettilaitteeseen. Hoitaja ottaa yhteyden asiakkaaseen kotihoidon etäpalveluyksiköstä käsin.

Etäpalveluyksiköstä käsin hoitaja voi tehdä etähoivan käyntejä laajalle alueelle. Esimerkiksi Turussa etähoiva on ollut keskitettyä toimintaa jo usean vuoden ajan. Turun etäpalveluyksikkö tuottaa palveluita Turun lisäksi myös Raisioon ja Ruskoon.

Salon suunnalla etähoivatoiminta käynnistyi vuoden 2024 alussa, ja kesän alla avattiin uusi etäpalveluyksikkö myös Vehmaalle. Vehmaan etäpalveluyksikkö palvelee laajaa aluetta Varsinais-Suomen luoteisosissa.

Etähoivan palvelu ei vaadi asiakkaalta erityisiä teknologisia taitoja. Palvelu soveltuu hyvin asiakkaille, joilla on tuen, ohjauksen tai voinnin seurannan tarvetta, esimerkiksi ravitsemukseen tai lääkehoidon toteuttamiseen liittyen. Pyrkimyksenä on asiakkaan omatoimisuuden lisääminen ja kotona asumisen tukeminen. Etähoivan soveltuvuus arvioidaan aina asiakaskohtaisesti ja tablettilaitteen käyttöön tutustutaan huolella asiakkaan kanssa.

− Etähoiva on aina osa muuta kotihoidon palvelua. Etähoivan käynnit suunnitellaan yhdessä asiakkaan ja kotihoidon kanssa tukemaan asiakkaan tarpeita ja hoitosuunnitelmaa. Asiakkaiden luona fyysisesti käyvien hoitajien rinnalle muodostuu ajan kanssa tutut etäkäyntejä tekevät hoitajat, joiden kasvot tulevat ajan myötä yhtä tutuiksi, kuin kotona käyvien hoitajienkin. Lämmin vuorovaikutustilanne onnistuu hienosti myös etäyhteydellä, sanoo etäpalveluvastaava Niina Wahlsten Varhan ikääntyneiden palveluista.

Asiakas pystyy tablettilaitteen avulla pitämään yhteyttä myös läheisiinsä, mikä helpottaa yhteydenpitoa esimerkiksi jos välimatkat ovat pitkiä. Omainen voi ottaa kuvapuheluyhteyden asiakkaan laitteeseen omasta tietokoneestaan, älypuhelimestaan tai tabletistaan.

Kotihoidon asiakkaat tulevat saamaan tietoa etähoivan käyttöönotosta suoraan kotihoidolta sitä mukaa kuin palvelu otetaan käyttöön.

Tyks Seri-tukikeskus on seksuaalista väkivaltaa kohdanneiden hoitoyksikkö

Seri-tukikeskus tarjoaa maksutonta palvelua kaikille sukupuolesta riippumatta. Saat apua ja tukea nopeasti ja kokonaisvaltaisesti. Et tarvitse lähetettä, vaan voit tulla Seri-tukikeskukseen suoraan itse tai viranomaisen ohjaamana. Osoite on Tyks Majakkasairaala, Savitehtaankatu 5, Turku. Puhelinnumero on 050 475 6108.

Takaisin sivun alkuun