Siirry sisältöön

Varha tiedottaa: Sosiaali- ja terveyspalvelujen laskujen perintä muuttuu

Julkaistu

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) sosiaali- ja terveyspalvelujen laskuissa sovelletaan jatkossa samoja perinnän käytänteitä kuin erikoissairaanhoidon laskuissa.

Varha on toteuttanut takaisinperintää kesäkuusta 2024 lähtien erikoissairaanhoidon ja ensihoidon kuljetuksen laskuissa. Nyt käynnistyvässä toisessa vaiheessa perintää laajennetaan koskemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslaskuja, jotka ovat erääntyneet vuoden 2023 alussa tai sen jälkeen. Perintä käynnistyy vaiheittain kesäkuusta alkaen.

– Maksamatta jääneiden laskujen perintä on vaiheistettu hyvinvointialueuudistuksen vuoksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen laskuissa sovelletaan jatkossa samoja perinnän käytänteitä kuin erikoissairaanhoidon laskuissa, Varhan talousjohtaja Ville Rajahalme taustoittaa.

Ennen kuin perintä alkaa, asiakas saa maksumuistutuksen ja tiedon avoimista laskuista kotiin kannettuna kirjeenä. Mikäli asiakas ei maksumuistutuksesta huolimatta suorita maksua, lasku siirtyy perintään. Asiakas sopii maksujärjestelystä suoraan perintäyhtiön kanssa kirjeessä olevien ohjeiden mukaisesti.

Asia­kas saa tar­vit­taes­sa apua las­kun mak­sa­mi­seen

Varhan asiakaslaskutuksessa otetaan huomioon asiakkaan maksukykyyn ja elämäntilanteeseen liittyvät seikat.

– Jos asiakas tunnistaa laskun saadessaan, että sen maksamisessa on vaikeuksia, asiakkaan kannattaa olla yhteydessä Varhan laskutuksen asiakaspalveluun ennen eräpäivää. Tarjoamme joustoa laskun eräpäivässä ja erilaisia maksujärjestelyjä niitä tarvitseville, talouspalvelupäällikkö Riikka Kilpi neuvoo.

Varhan laskutuksen asiakaspalvelunumero 02 313 1141 on avoinna maanantaista torstaihin kello 9–11. Perintään liittyviin kysymyksiin vastaa perintäyhtiön asiakaspalvelu, jonka yhteystiedot ovat asiakkaan saamassa kirjeessä.

Asiakas voi tilata Varhan laskut omaan verkkopankkiinsa e-laskuina, jotka ovat valmiiksi täytettyjä ja saapuvat ajallaan maksettaviksi. E-laskusopimus tehdään asiakkaan omassa verkkopankissa.

Ohjeet e-laskun käyttöönottoon, laskujen maksamiseen ja muutoksenhakuun löytyvät Var­han verk­ko­si­vul­ta Asia­kas­las­ku­tus ja oh­jeet.

Muu ta­lou­del­li­nen neu­von­ta ja tuki

Taloudelliseen tilanteeseen liittyvät sosiaalipalvelut tarjoavat apua muun muassa taloudellisen toimintakyvyn edistämisessä ja välttämättömän toimeentulon turvaamisessa. Tukea tarjoavat Asia­kas­oh­jaus Soih­tu (18–64-vuotiaille), henkilölle nimetty sosiaalityöntekijä ja taloudellisen toimintakyvyn edistämisen puhelinneuvonta 02 262 9113 (soittoaika maanantaista perjantaihin kello 13–14).

Mikäli ikääntynyt henkilö tarvitsee apua taloudellisissa asioissa, eikä hänellä ole omaisia tai itsellä kykyä hoitaa taloudellisia asioita, hän tai häntä avustava henkilö voi tehdä yhteydenottopyynnön Var­han verk­ko­si­vuil­la huoli-ilmoituksen kaut­ta.

Varsinais-Suomen oi­keus­a­pu­toi­mis­to tarjoaa maksutonta talous- ja velkaneuvontaa, jossa punnitaan erilaisia taloudellisia ratkaisuvaihtoehtoja, tuetaan maksusopimusten laadinnassa ja neuvotaan velkajärjestelyn hakemisessa.

Lisäksi asiakas voi keskustella suoraan Kelan kanssa, onko hän oikeutettu esimerkiksi toimeentulotukeen.

Takaisin sivun alkuun